Er der nogen, der vil købe dit produkt eller din ydelse? Eller endnu kortere: Er der en kunde? Det er naturligvis det overordnede spørgsmål, der skal besvares i afsnittet om kunder i din forretningsplan. Her er 10 nærgående spørgsmål, som kan give et fingerpeg:
- Har du allerede solgt dit produkt eller din ydelse til betalende kunder? I givet fald, hvor meget har du solgt og til hvem?
- Har du hensigtserklæringer om køb fra mulige kunder? Skriftligt (letter of intent) eller mundtligt. I givet fald, på hvor meget?
- Har du vist dit produkt til mulige kunder? Til hvem? Hvad sagde de?
- Har kunderne faktisk prøvet dit produkt?
- Har kunderne været med i udviklingen?
- Har du klart defineret en målgruppe – eller evt. flere?
- Køber din målgruppe allerede tilsvarende eller lignende produkter?
- Er de mulige kunder en ensartet masse eller har de meget forskellige behov og interesser?
- Hvor vigtigt er det for dine kunder at få løst det problem, som du kan løse?
- Hvad vil dine kunder især værdsætte ved dit produkt?
No comments yet.