Det er de færreste iværksættere, der er meget for at indsnævre deres målgruppe og gøre den skarp og fokuseret. Måske fordi de ikke ønsker at udelukke nogen fra at handle hos dem. Men når vi taler målgrupper er der forskellige måder at opfatte begrebet: Målgrupper kan opfattes som dem, vi forventer vil handle hos os, men det kan også opfattes som dem vi indretter vores koncept og kommunikation efter.
Principielt bør vi jo bruge mest energi på at tiltrække de kunder, som vi helst vil have. Det kan være de kunder, som det vil være lettest at overtale, som vil bruge flest penge og som vil være gladest for vores produkt – og som måske vil være i stand til at påvirke andre mulige kunder.
Derfor er det interessant at overveje, hvem der er din ideelle kunde: Hvis du selv skulle udvælge dine første kunder, hvem skulle det så være?
At arbejde med en beskrivelse af din ideele kunde handler ikke om at det er din eneste kundetype, men en kunde, som du gerne vil have er din største fan. Hvis du har svært ved at indsnævre det til én type, kan du evt. lave 2-4 forskellige profiler.
Indhold i en profil for den ideelle kunde kunne være:
- Portræt: Find et foto, der skal forestille profilen. Det sætter fantasien i gang.
- Navn: Ja, giv den enkelte profil et personnavn.
- En demografisk beskrivelse: Køn, alder, familiestatus, bopæl, beskæf-tigelse, uddannelse, indkomst etc.
- Personlige mål og værdier. Hvad vil profilen gerne opnå og hvad er hans personlige værdier på området? Hvad er godt og skidt?
- Forbrugsvaner og købsadfærd: Hvis produktet/ydelsen er til privat forbrug, er det også relevant at gøre sig tanker om de konkrete produkter og mærker han køber – og hvor de købes.
- Behov: Hvad er profilens konkrete behov og problemer på det område, hvor vi vil finde løsninger.
- Evner og færdigheder: Hvilken viden og erfaring har profilen på dit pro-duktområde? Hvad er profilens vaner og hvor går grænserne for, hvad han kan?
- Perspektiv på opgaven: og produktet Hvilke opgaver skal profilen bruge produktet eller ydelsen til, og hvor vigtige er disse i hans dagligdag? Hvilken rolle har profilen i den situation, hvor produktet/ydelsen skal bruges?
Skriv evt. en lille historie – en case – hvor du beskriver personens situation og viser, hvordan og hvorfor personen netop har brug for dit produkt eller din ydelse.
No comments yet.