Kundeværdi

At beskrive kundeværdien i forretningsplanen er vigtigere end at beskrive produktet. Jo mere teknisk og nytænkende produktet er, des vigtigere er det at fokusere på kundeværdien.

Jeg kan bedst illustrere det med en oplevelse, da jeg i midten af 90’erne købte min anden pc. I den første butik  viste ekspedienten mig nogle forskellige computere og remsede de tekniske egenskaber op – RAM, Mb hardisk (det var før vi målte i  Gb eller Tb),  processorkraft etc. Jeg gik lidt uafklaret derfra, og prøvede så Fona, hvor ekspedienten som det første spurgte, hvad jeg skulle bruge den til.

I forretningsplanen er det altså væsentligt at prøve at se produktet med kundernes øjne og prøve at få øje på den centrale værdi for kunden.

Nogle overordnede eksempler på kundeværdi kan være:

  • Bekvemmelighed
  • Brugsværdi
  • Forenkling
  • Image
  • Miljøbevidsthed og social ansvarlighed
  • Øge produktivitet
  • Reduktion af risiko
  • Spare penge

Selvom ovenstående også kan være gældende i forhold til virksomheder, er det dog som regel lidt mere kontante fordele, man bør fremføre:

  • Penge – reducere omkostninger,  øge omsætning  eller øge indtjening.
  • Tid – forbedre produktivitet, forkorte produktions- og indkøbscyklus, forkorte udviklingstid etc.
  • Kvalitet – forbedre egne produkter og services.
  • Kunder – bedre kvalitet af produkter og services til kunder, bedre fastholdelse og øget salg til den enkelte kunde.
  • Mearbejdere – mere loyale og tilfredse medarbejdere, lavere personaleomsætning og mere produktive medarbejdere.

 

 

kunder, kundeværdi

No comments yet.

Skriv et svar