I din forretningsplan er det naturligvis væsentligt at vide, hvordan markedet ser ud her og nu og hvordan det har udviklet sig historisk, men dybest set er det jo fremtiden, der er mest interessant. Den kender ingen, men der er nogle der prøver at spotte aktuelle trends.
Den mest direkte vej er naturligvis at tale med folk, der har fingeren på pulsen i din branche og på dit marked. Og formentlig også den mest sikre, men vil du forsøge dig frem med lidt research, kan du f.eks. finde masser af materiale – noget af det gratis – på Trendwatching.com, som løbende samler op på aktuelle forbrugertrends over hele verden. Du kan også se nye forretningsidéer på deres søstersite Springwise.com, som ikke fortolker så meget på trends, men som alligevel giver et godt billede af, hvad der rør sig på iværksætterfronten rundt omkring i verden.
Du kan naturligvis også gå i gang med din egen analyse. Her er fire vigtige kilder, der kan starte nye trends:
Økonomi og demografi. Økonomiske og/eller demografiske forandringer er årsag til mange især længerevarende trends.Hvem har fået flere penge til rådighed? Eller færre? Hvor vil man bo? Hvor mange børn får man? Hvornår? Hvornår kommer man på arbejdsmarkedet? Hvornår forlader man det? O.s.v. Finanskrisen i 2008 har fået skyld for at have startet mange trends, da den var et markant vendepunkt i vores økonomiske verdensbillede.
Underskud. En trend startes ofte af, at vi vil efterspørge det, vi føler, vi har underskud af i vores live. Hvad længes vi efter? Hvad har vi for lidt af? Hvad ville vi gerne have lidt mere af? Tænk lidt over, hvad det f.eks. er for et underskud der har startet bølger som mindfullnes, welness og hele sundhedsbølgen.
Modreaktion. En ny trend vil ofte være en reaktion på det, der er blevet “mainstream”, eller et opgør med det, der har været på markedet i en årrække. Hvad er ved at blive lidt for almindeligt? Hvad gider vi snart ikke gøre, købe, se på længere.
Stilidealer. Stilidealer vil ofte svinge som et pendul fra den ene yderlighed til den anden. Hvilke stilidealer begynder at svinge den anden vej?
Tøj, frisure, bolig, kropsidealer o.s.v.
No comments yet.