Praktisk konkurrentanalyse – 10 spørgsmål

De fleste iværksættere får lov at være i fred for konkurrenterne, medmindre de udgør en direkte trussel. De koncentrerer sig om at servicere deres kunder og holde på dem på den måde – og man slår ikke på én der er så bette!

Derfor bør en konkurrentanalyse heller ikke primært laves for at slå ihjel, men for at finde en plads i solen, hvor man undgår øretæver. Med andre ord: Konkurrentanalyse handler mere om at finde den rette position eller niche i markedet end det handler om at måle styrkeforhold.

Nogle spørgsmål kunne være:

  • Hvem sælger det samme som mig?
  • Hvem løser det samme problem eller dækker det samme behov?
  • Hvad er styrkerne/svaghederne i konkurrenternes produkter i forhold til mit?
  • Hvad er stykerne/svaghederne ved virksomheden i forhold til min virksomhed?
  • Hvad har de, som jeg ikke har?
  • Hvad har jeg, som de ikke har?
  • Hvad kan de, som jeg ikke kan?
  • Hvad kan jeg, som de ikke kan?
  • Hvad er hovedbudskaberne i deres markedsføring?
  • Hvilke kunder har de – og hvem vil de gerne have?
  • Hvad vil de med deres virksomhed og deres produkter?
  • Hvordan plejer de at reagere på konkurrence?
  • Hvilke konkurrenter kunne tænkes at have samme interesser som mig – og vil de evt. samarbejde?

Nå, det blev vist lidt mere end 10 spørgsmål, men det skal ikke koste dig ekstra.

Husk, at I mange brancher handler konkurrence ikke om at to hære udkæmper et slag. Det er ikke en foldboldkamp, hvor det ene hold vinder og det andet går tomhændet hjem (eller begge skuffede må nøjes med uafgjort). Det er oftere som et, hvor en masse ryttere kæmper om sejren, men hvor der er præmier til mange og hvor man har fælles interesser på tværs af holdene i både udbrydergrupperne og i det jagtende felt.

 

konkurrenter, research

No comments yet.

Skriv et svar