Jo mindre risiko du løber med din forretning, des mindre tid bør du bruge på kundeundersøgelser. Den eneste fuldt troværdige undersøgelse er når kunden siger ja eller nej til at købe dit produkt. Lad derfor være med at brug alt for meget tid på statistik, markedsrapporter o.s.v. De handler ikke om dit produkt og ikke nødvendigvis om dine kunder.
Mine bedste forslag er:
- Prøv at sælge eller markedsføre. Aftal et salgsbesøg eller indryk en annonce, se responsen og lyt til kunderne – og gå så hjem og ret til.
- Tal med kunden – og vis evt. produkt eller markedsføringsmateriale. Hvis ikke du er klar til egentligt salg, kan du få en direkte respons fra kunden ved at vise dit produkt eller dit markedsføringsmateriale og lytte til responsen. Spørg ikke om de vil købe, hvis ikke du forsøger at sælge nu! Spørg i stedet f.eks. hvad der skulle til for at de ville købe. Det giver input til forbedringer. Husk at du ikke behøver at have noget færdigt. Hvis kunden ved, at det er f.eks. en prototype, er de villige til at kritisere. Hvis de tror, at det er det færdige produkt, kan de være tilbageholdende med at kritisere.
- Tal med andre branchefolk – konkurrenter på vej på pension, leverandører etc. Man kan ikke altid tro på, hvad kunder siger. Vi har det med at ville fremstille os selv i et bestemt lys, der ikke altid passer med sandheden. Branchefolk, der er vant til at sælge til kunder i branchen ved, hvad kunderne rent faktisk gør, og hvis de har daglig kundekontakt kan de også fornemme små ændringer i tendenser før nogen statistik har opfanget det. Kunder handler ikke altid rationelt, og dygtige sælgere i branchen har øje for deres små særheder.
- Observer kunder. Jeg gentager pointen ovenfor. Se på hvad kunderne gør og hør ikke på hvad de siger. Hvis du har mulighed for at observere, hvad dine kunder rent faktisk gør i den situation, hvor de skal bruge dit produkt, kan det give inspiration til, hvordan du skal sælge til dem.
- Find statistik og artikler – selvom startistik og faglige artikler ikke kan fortælle noget sikkert om, hvorvidt din målgruppe vil købe dit produkt, så kan det naturligvis give en fornemmelse af generelle tendenser. Og så har de en soleklar fordel som kilde: Du kan lynhurtigt finde informationen via internettet – f.eks. statistik til din forretningsplan på Statistikbanken.dk
No comments yet.