Brancheanalysen i din forretningsplan er en undersøgelse af, hvad det er for et spil du melder dig ind i og hvad det er for et økosystem du skal overleve og vokse i.
Her er fem måder at blive klogere på din branche:
- Tal med én, der driver en tilsvarende virksomhed. Det behøver ikke – og bør nok ikke – være en konkurrent, men kan også være én der bare fungerer i det samme økosystem af kunder, leverandører, regler og traditioner. Én der ved hvad der foregår.
- Tal med én, der har arbejdet i branchen i mange år. Hvis ikke du kan finde en passende virksomhedsleder i branchen, kan sælgere, indkøbere o.s.v. være lige så interessante – og måske endnu mere interessante indenfor deres specialer. Men fokuser på dem, der har udadvendt kontakt og fornemmer, hvad der sker derude på slagmarken.
- Tal med en leverandør til branchen. Dine kommende leverandører kan være interesserede i at hjælpe dig godt igang, og da de sælger til dine konkurrenter, ved de en masse om hvad der sker i branchen.
- Læs nyheder fra brancheorganisationer – søg evt. på Infomedia. Brancheorganisationer udgiver også løbende rapporter om forskellige forhold i branchen. Nogle er frit tilgængelige, andre må man købe sig til.
- Find firmaprofiler for din branche på WEB-DIRECT (få evt. gratis adgang via dit bibliotek). Du kan finde regnskabstal og meget mere om dine konkurrenter på WEB-DIRECT – hvis de vel at mærke er etableret som selskaber. Du kan også få et overblik over virksomheder i branchen og se hvor store de er.
No comments yet.