Det er de færreste iværksættere, der er meget for at indsnævre deres målgruppe og gøre den skarp og fokuseret. Måske fordi de ikke ønsker at udelukke nogen fra at handle hos dem. Men når vi taler målgrupper er der forskellige måder at opfatte begrebet: Målgrupper kan opfattes som dem, vi forventer vil handle hos os, […]
Er min forretningsmodel skalérbar?
Hvis du er på jagt efter investorer til dit projekt, vil du formentlig ofte blive mødt med spørgsmålet om, hvorvidt din idé er skalérbar. Medmindre den altså er skalérbar, for så vil de naturligvis smile så bredt, at det kan ses bagfra. Skalérbarheden kan egentlig meget kort defineres som hurtig vækst uden flaskehalse. Set fra […]
Hvor mange penge har du brug for?
Når du skriver forretningsplanen til banken eller til mulige investorer, bør det første og det sidste du skriver være, hvor mange penge du har brug for – forstået på den måde, at tallet bør fremgå af din indledning og af det sidste afsnit i selve forretningsplanen. Hvor mange penge du har brug for er egentlig […]
Kundeværdi i BtB-relationer
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla vehicula, dui ac tristique accumsan, lectus libero varius ante, quis rhoncus erat arcu eget risus. Maecenas nec neque eu nisl feugiat porttitor. Nullam auctor condimentum aliquam. Nunc dolor orci, tincidunt eget pulvinar eleifend, iaculis a orci. Quisque vehicula blandit vehicula. Duis eleifend tincidunt felis, sed mattis […]
Kundeværdi
At beskrive kundeværdien i forretningsplanen er vigtigere end at beskrive produktet. Jo mere teknisk og nytænkende produktet er, des vigtigere er det at fokusere på kundeværdien. Jeg kan bedst illustrere det med en oplevelse, da jeg i midten af 90’erne købte min anden pc. I den første butik viste ekspedienten mig nogle forskellige computere og […]