Etableringsbudget

Etableringsbudget er en beregning af de samlede udgifter indtil den dag produktet lanceres og salget – og dermed indtægterne – kan begynde at rulle ind. For den traditionelle virksomhed er det simpelthen opstartsomkostningerne og i realiteten blot en indkøbsliste over de investeringer og udgifter, der er forbundet med at blive klar til åbningsdagen.

For projekter, hvor der ligger en lang udviklingsfase forud for lanceringen er det måske mere relevant at tale om et udviklingsbudget. Et udviklingsbudget bør endvidere inddeles i flere faser, der hver især afsluttes af en milepæl som f.eks. opnåelse af patent, proof of concept, godkendelse af prototype etc.

Opdelingen af etableringsbudgettet i faser kan være praktisk af hensyn til dit eget overblik, men det har også en praktisk begrundelse, da investorer ofte kun giver penge til én fase af gangen og kan sætte som betingelse for næste rate, at du har nået milepælene. De vil have en mulighed for at bakke ud undervejs, hvis projektet kører af sporet eller viser sig at være uholdbart – eller hvis de mister tilliden til dig.

[box_download]Download skabelon i til etableringsbudget i Excel fra Startvækst.dk [/box_download]