Trin for trin

En trin-for-trin guide til arbejdet med forretningsplanen.

 

Formålet

Det første trin i processen er at blive bevidst om formålet med forretningsplanen. Det handler om at blive skarp på hvem der skal bruge forretningsplanen og hvad de skal bruge den til.

Det kan f.eks. være:

– Beslutningsgrundlag for banken i.f.m. låneansøgning.

– Indledende kontakt til mulige investorer.

– Grundlag for investering fra eksterne investorer.

– Beslutningsgrundlag for agentur-giver eller anden samarbejdspartner.

– Samarbejdsgrundlag for bestyrelsen, advisory board eller andre rådgivere.

– Grundlag for sparring fra andre samarbejdspartnere.

 

Resultat

Hvornår har forretningsplanen opfyldt sit formål?

 

Spørgsmål

Udarbejd en liste af spørgsmål, som modtageren må forventes at ville have svar på. Start bare med din egen brainstorm uden af tænke nærmere over, hvad forretningsplanen i detaljer skal indeholde.

Brug evt. et mindmap til at holde styr på den og få lidt system i det.

Når du har formuleret din spørgsmål kan du tage en skabelon med en masse spørgsmål for at se, om der er væsentlige spørgsmål, som du har overset.

Prioriter dine spørgsmål – f.eks. ved at kategorisere i tre kategorier efter vigtighed.

 

Svar

Definer for hver enkelt spørgsmål, hvordan du har tænkt dig at besvare det og hvornår svaret er godt nok. Det sidste er vigtigt for at arbejdet med forretningsplanen ikke skal blive et evighedsprojekt. Der er altid et eller andet , som man lige kunne undersøge lidt nærmere.

 

Research

Lav en liste over de informationer, som du skal have fremskaffet.

Definer hvordan du vil fremskaffe dem og hvornår du mener at du har nok.

Fremskaf informationerne.

 

Organiser og skriv

Lav en disposition for din forretningsplan med hoved- og underafsnit. Brug f.eks. mindmaps eller skriv alt dit indhold som enkeltdele på postit-sedler og opdel dem i hoved- og underafsnit.

Afsæt en hel dag til at skrive det første udkast. Skriv hurtigt og ukritisk og sørg for at du har skrevet en tekst til alle afsnittene, når du er færdig.

Læg den til side mindst et par dage og gennemlæs den så med kritiske briller. Tænk som din modtager af forretningsplanen. Hvad kunne man svare bedre og mere præcist på – og hvad er evt. overflødigt.

Gør dette 2-4 gange – afhængig af omfang og kompleksitet.

 

Rediger

Når indholdet er på plads, skal forretningsplanen gøres lækker og læsevenlig.